Fungsi Masjid bagi Orang Beragama Islam

By | Juli 4, 2021

Masjid ini sering dipanggil masyarakat sebagai rumah Allah SWT yang berfungsi untuk membuat penyembahan Salat untuk umat Islam. Tempat penyembahan umat Islam ini juga sering digunakan untuk proses pembelajaran untuk mengajar pendidikan Al-Quran atau jam penggera. Dalam sejarah pembangunan umat Islam, masjid telah dinilai untuk memainkan peranan yang sangat penting dalam penerapan Islam.

Dengan bahasa, masjid boleh ditafsirkan sebagai tempat yang digunakan untuk sujud. Walaupun dalam erti kata yang lebih luas, masjid adalah bangunan yang berdedikasi sebagai tempat berkumpul untuk membuat doa jemaat. Istilah masjid menurut Syara adalah tempat untuk berdoa dan tetap, atau tidak sementara.

Ingat, saat ke masjid baca doa masuk masjid dan doa keluar masjid. Dilaporkan dari Nu dalam talian, selain dapat mempertahankan agama Allah SWT, masjid juga berusaha untuk mewujudkan kesejahteraan sosial dan perintah melalui pengajian agama. Dalam sebuah syarikat kompaun, seperti Indonesia, masjid ini boleh dilakukan untuk memberikan dakwah berhati-hati dalam amalan kehidupan seharian.

Walaupun dalam kehidupan harian masjid sama ada sering ditafsirkan sebagai rumah doa untuk umat Islam. Tetapi masjid itu juga mempunyai peranan penting dalam pembangunan watak dan identiti budaya Islam. Oleh itu, masjid mempunyai pelbagai fungsi untuk faedah umat Islam semasa kehidupan seharian.

Masjid ini berasal dari ucapan Sajada, yang bermaksud tempat sujud. Sementara itu, masjid itu adalah nama yang mempunyai rasa sujud. Memahami bahawa masjid itu adalah tempat untuk sujud umat Islam di Allah SWT.

Masjid pertama di dunia adalah masjid Quba. Pada masa itu, Rasulullah saw berada di jalan Hijrah dari Mekah di Madinah, maka Nabi menubuhkan masjid buat kali pertama di kampung Quebec. Masjid yang dibina di atas 8 Rabiul Awwal atau 23 September, 622 Pengumuman ini mempunyai kisah penting bagi pembangunan umat Islam.

Sehingga kini, masjid ini sentiasa menjadi destinasi ziarah untuk jemaah haji. Di samping mempunyai kisah penting, bahkan ada naratif Nabi yang menetapkan ketika seorang Muslim melawat Masjid Quba untuk melakukan doa, maka ganjaran itu sama dengan melakukan umrah. Tidak menghairankan, masjid Quba sentiasa dibasmi pengunjung.

Masjid sebagai Baitlollah atau Dewan Tuhan, mempunyai fungsi dan peranan penting bagi umat Islam di dunia. Fungsi masjid yang paling penting adalah untuk sujud atau menyembah Tuhan. Ini adalah di salah satu liang-liang Al-Quran.

Fungsi masjid yang paling penting adalah tempat ibadat, terutama doa. Masjid ini digunakan sebagai cara umat Islam untuk membuat doa, doa Fardhu yang baik dan doa Sunna. Itulah yang ditembusi dalam salah satu surah.

Di samping menjadi tempat doa, masjid juga berfungsi sebagai tempat pembelajaran proses pengajaran dalam memperdalam pengetahuan agama Islam. Apabila setiap Muslim berhak untuk menyediakan atau belajar dari kajian agama yang diadakan di masjid.

Sebagai usaha sama, ia harus selalu digunakan untuk menyebarkan da’wah penyejukan ke dalam amalan kehidupan seharian.

Fungsi masjid seterusnya yang tidak penting bukanlah tempat perbincangan. Dalam perkembangan umat Islam hari ini, kita tahu banyak masjid yang digunakan umat Islam untuk membincangkan isu-isu yang berbeza dari penduduk. Sebagai contoh di Palestin, di mana masjid berfungsi sebagai pembebasan dan penumpang tempat untuk merumuskan pergerakan itu.

Di Indonesia sendiri, beberapa masjid juga berfungsi sebagai ruang terbuka untuk membincangkan isu kehidupan seharian. Masjid ini hadir sebagai jambatan yang menghubungkan antara manusia dan lelaki dan manusia dengan manusia.